EUROPEAN­ MOBILITY ­WEEK

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει δύο φιλόδοξους στόχους για την αστική κινητικότητα: τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα στις πόλεις μέχρι το 2050 την πορεία προς την αστική εφοδιαστική αλυσίδα με μηδενικές εκπομπές στα μεγάλα αστικά κέντρα μέχρι το 2030.
Σποτ Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
https://www.youtube.com/watch?v=OTbXtnpTAkU
Τα πλεονεκτήματα του περπατήματος και της ποδηλασίας:
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
Ένας μετακινούμενος με ποδήλατο, ο οποίος ταξιδεύει 8 χλμ για να πάει στη δουλειά του, τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, αποφεύγει 3.220 χλμ οδήγησης ετησίως, που ισοδυναμούν με 380 λίτρα βενζίνης και 750 κιλά εκπομπών CO2.
Ένα άτομο που αντικαθιστά πέντε διαδρομές κάτω των 2 χλμ την εβδομάδα με περπάτημα από την μετακίνηση με αυτοκίνητο, μειώνει το αποτύπωμα άνθρακά του κατά 86 κιλά το χρόνο (Potter 2004, αναφορά από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών).
Οι άνθρωποι στα αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν συνήθως επίπεδα ρύπανσης διπλάσια από αυτά που αντιμετωπίζουν πεζοί και ποδηλάτες. Η διαφορά οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ένα κλειστό περιβάλλον (όπως μέσα σε ένα αυτοκίνητο) είναι επιρρεπές σε υψηλότερη συγκέντρωση ρύπων στον αέρα από ό,τι ένα ανοικτό περιβάλλον αέρα. Επιπλέον, δεδομένου ότι η ποδηλασία είναι συχνά ο ταχύτερος τρόπος κινητικότητας στις αστικές περιοχές – ιδιαίτερα κατά τις περιόδους αιχμής – οι ποδηλάτες περνούν λιγότερο χρόνο στην κυκλοφορία και ως εκ τούτου επηρεάζονται λιγότερο από τη ρύπανση.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση αναιρεί τα οφέλη για την υγεία της ποδηλασίας και του περπατήματος; Όχι, τα οφέλη για την υγεία υπερτερούν των κινδύνων. Μια μελέτη δείχνει ότι τα οφέλη για την υγεία από την ποδηλασία και το περπάτημα αντισταθμίζονται μόνο μετά από 7 ώρες ποδηλασίας ή 16 ώρες περπάτημα σε ένα μέσο αστικό περιβάλλον.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
Οι άνθρωποι που ζουν σε έναν δρόμο χωρίς οδική κυκλοφορία γνωρίζουν και στηρίζουν τους γείτονές τους σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους ανθρώπους σε δρόμους με έντονη κυκλοφορία. Μικρότερη μεταφορά με μηχανοκίνητα μέσα στις αστικές περιοχές και περισσότεροι ενεργητικοί τρόποι μεταφοράς μπορούν να βελτιώσουν τις κοινωνικές σχέσεις και να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ γειτόνων (Πηγή: Aldred/ Πανεπιστήμιο Westminster).
20 άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν στο ίδιο χώρο που καταλαμβάνεται από ένα αυτοκίνητο (The Ramblers Association, 2010).
Οι διαδρομές πεζών αποτελούν βασικό τμήμα σχεδόν όλων των διαδρομών των δημόσιων συγκοινωνιών, οπότε η βελτιωμένη υποδομή πεζών ωφελεί τις δημόσιες μεταφορές. Μια μελέτη δείχνει ότι μια πόλη με ένα οδικό δίκτυο προσανατολισμένο στην πεζή μετακίνηση προκαλεί σημαντική αύξηση της δυνητικής ζήτησης για τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Επιπροσθέτως, είναι γνωστό σε όλους ότι το περπάτημα και η ποδηλασία ωφελούν την σωματική και ψυχική υγεία.